Over het EK, maar niet over voetbal – week van zondag 16 juni tem zondag 23 juni

ZONDAG 16 JUNI – De Kat

Het EK is nu echt helemaal begonnen. Bij vorige edities deed ik nog wel eens een EK-dagboek. Ik heb dat altijd heel graag gedaan. Maar elke dag een stukje schrijven bleek echt wel heel intensief. En daar komt nog eens bij dat ik hier en daar ook nog wel wat drukke dagen hebben, zodat ik niet alle wedstrijden live zal kunnen zien. Maar ik zal zeker nog wel af en toe iets schrijven over het EK.

Ik schreef bij die EK-dagboeken vaak ook wel over de grappige en ludieke dingen die mij rond het tornooi opvielen. Ik kijk de wedstrijden niet altijd bij VRT. Ik wijk al eens uit naar onze Noorderburen in Nederland. En die hebben een superleuke reclame dit jaar rond het EK voor KPN.

Ik heb deze reclame de voorbije dagen heel vaak gezien en gehoord. En als je het voor de derde of de vierde keer ziet, dan begin je echt automatisch met die kat mee te doen. En dat liedje zit nu ook al de hele tijd in mijn hoofd.

Kennen jullie het nog? Het is “Dreams” van 2 Brothers On The 4th Floor. Het was een grote hit in 1994.

Ik heb vooral een herinnering uit het jaar 2000 met dit nummer. In dat jaar zat ik in mijn eerste jaar aan de Arteveldehogeschool in Gent. En ik had zo’n beetje een crush op een meisje in mijn groep. Maar ik durfde haar helemaal niet aanspreken. Ik nam me echt vaak voor om toch eens iets tegen haar te zeggen. Maar dat lukte me niet.

Op een ochtend luisterde ik naar de radio.. En ineens hoorde ik dit liedje. “Your dreams will come alive!” Ik zag het als een teken, want ik had in de namiddag les. Ik zou ooit wel de moed vinden om iets tegen haar te zeggen, ik moest er gewoon in geloven. En wie weet gebeurde dat die namiddag al.

Het is er jammer genoeg nooit van gekomen. Of misschien maar goed ook. Want wie weet hoe was mijn leven dan verlopen?

Kylian Mbappé. Je kan veel van hem vinden. En ik heb zelf ook al veel van hem gevonden. Maar enkel een klassespeler uit zich op deze manier tijdens een EK;

Volgens Hein Vanhaezebrouck hoort een voetballer dit niet te doen. Nee. Hein vindt dat hij dat dan maar privé moet doen. Hoe dan? In gesprek met zichzelf? Ik denk dat Hein er goed aan gedaan heeft om aan zijn sabbatjaar te beginnen.

MAANDAG 17 JUNI – Slovakije

Ik heb pas ongeveer een week geleden ineens beseft dat er een EK ging beginnen. “Oh ja, er is een EK dit jaar!” Ik was dat bijna vergeten. Misschien is het omdat ik nu tegenwoordig zo geen EK-dagboek meer doe. Maar dan nog. Ik weet nog de tijden dat ik nog in het middelbaar zat, en later aan de hogeschool. Dan was zo’n EK of WK het lichtpuntje in een zware examenperiode. Ik kon dan niet alle matchen helemaal tot in detail bekijken. Maar soms was zo’n EK of WK iets dat ik mij nodig had om mij erdoor te sleuren.

Maar nu lijkt het alsof niemand eigenlijk wist dat het EK ging beginnen, tot de dag dat het ook werkelijk begon. Daar heb ik al mogelijke verklaringen voor gehoord. “De Belgische competitie is nog maar net gedaan en mensen zijn daar nog niet echt van afgekickt.” Dat lijkt me toch geen echte reden, want dat is altijd zo als er grote tornooien beginnen. “We lopen niet echt warm meer voor de Rode Duivels.” Dat zou natuurlijk wel kunnen. Maar zelf denk ik dat het weer de grootste verklaring is. Het is herfst. We beseffen eigenlijk nog helemaal niet dat het al zomer is. En zo’n groot tornooi valt toch altijd in de zomer. Weet je nog wanneer we nog bijna niet beseften dat er een groot tornooi ging beginnen? Dat was met het WK in Qatar in 2022. En toen was het écht herfst. Nu doet het weer maar alsof.

Ik besefte vooraf dus ook niet helemaal dat het EK ging beginnen. Maar ik ben al van in het begin toch weer helemaal mee in de flow. En het is tot nu toe ook echt een heel goed EK gebleken. Er zijn veel doelpunten. En het zijn bijna altijd echt mooie doelpunten. De fans zijn ook weer massaal op post. Eigenlijk heeft dit EK alle ingrediënten om onvergetelijk te worden. Zelfs de Schotten zijn er ook weer bij! En die hebben meteen ook een heel leuk EK-lied mee. “No Scotland no party” is een echte oorwurm. Eindelijk brengt een EK ook nog eens leuke muziek met zich mee. Dat was vroeger naar mijn gevoel nog veel meer.

Vandaag begint België er eindelijk ook aan. De eerste wedstrijd is tegen Slovakije. Er is de voorbije dagen nogal smalend gedaan over die tegenstander. Slovakije… Daar gaan we nu toch wel zonder problemen tegen winnen? Ik heb de voorbije dagen zelfs het gevoel gekregen dat iedereen al bezig is over wat er allemaal kan na de groepsfase. En ik vind dat gevaarlijk. In voetbal kan alles. Winst tegen Slovakije is absoluut geen zekerheid.

En eigenlijk spreekt het mekaar ook een beetje tegen. Want ik krijg tegelijk ook het gevoel dat niemand nog echt in de kansen van de Rode Duivels gelooft. De gouden generatie is niet meer. Volgens velen hebben we onze kans gemist en zal het wel nooit meer lukken om een EK of WK te winnen.

Daar ben ik echt niet zo zeker van. Die gouden generatie vond ik zelf toch een beetje een team van ego’s en vedetten. In een goed voetbalteam zitten niet enkel vedetten, daar heb je ook wat meer onopvallende en dragende spelers. En ik heb het gevoel dat dat bij deze nieuwe lichting Rode Duivels veel meer het geval is. Er is nieuw en jong talent bij gekomen. Eigenlijk heb ik nu weer veel meer zin om voor die Rode Duivels te supporteren. We zijn geen favoriet meer. We zijn weer een beetje underdogs, net zoals vroeger. En ik heb dat op een of andere manier liever. We kunnen verrassen, en daar hoop ik echt op.

Maar niet lang voor de wedstrijd wordt de opstelling voor deze eerste match bekend gemaakt. Het is al enkele dagen een discussiepunt geweest. Moet Maxim De Cuyper zijn kans krijgen? Maxim heeft een fantastisch seizoen gespeeld bij Club Brugge en is bij Club een beetje een publiekslieveling geworden. En Maxim heeft in oefenwedstrijden ook al getoond dat hij hetzelfde kan brengen bij de Rode Duivels. Maar Domenico Tedesco toont zich even koppig, onvoorspelbaar en autoritair als zijn voorganger. Hij laat Maxim De Cuyper op de bank en zet Yannick Carasco op de linkerflank. Yannick Carasco is een trage speler en is bovendien geen linksachter. Waarom doe je dan zoiets?

Ik merk dat die opstelling al een serieuze knik is in mijn enthousiasme. Ik geloof zelf nog altijd wel in een overwinning voor België. Maar ik begrijp echt niet waarom deze bondscoach zo’n vreemde kronkels in zijn opstelling brengt. En vreemde kronkels in een opstelling zijn bij mijn weten nog nooit een succes geweest.

Ligt het aan de opstelling? Ligt het aan de coach? Of ligt het aan de spelers. De Rode Duivels spelen een grijze, saaie en trage wedstrijd. En als de 1-0 valt voor Slovakije, zie ik de bui al hangen. Dit wordt weer niks.

Hoewel. Lukaku scoort eigenlijk nog twee keer. Het had zomaar 2-1 kunnen zijn. Maar het eerste doelpunt wordt terecht afgekeurd voor buitenspel. Het tweede… Er is alweer genoeg gepalaverd over die handsbal van Openda. “Als het aan de andere kant gebeurt, dan zouden we allemaal op de banken gaan staan en vinden dat het doelpunt afgekeurd moet worden.” Nee, ik ben het daar niet mee eens. Openda raakt de bal nauwelijks en beseft het zelf niet eens. Geen enkele Slovaak heeft er iets van gemerkt. De bal is dan ook niet van richting veranderd en dus is er ook geen voordeel aan die hands. Zonder hands zou er ook een doelpunt geweest zijn. En dus vind ik dat de afgekeurde goal onterecht is. En eigenlijk zou 1-1 misschien ook het terechte resultaat geweest zijn.

Maar goed, ik ben ook van mening dat een scheidsrechter nooit de enige reden van een nederlaag kan zijn. We kwamen gewoon tekort. Het was niet goed genoeg. En voor mij hebben vooral enkele beslissingen van Tedesco gezorgd voor deze nederlaag. Maar goed, het is nog niet verloren. Zaterdag wacht een nieuwe kans tegen Roemenië.

”s Avonds zien we nog een raar momentje op de VRT in Dat is Fussball. Ruben Van Gucht mag nog even zijn mening geven enkele uren na de wedstrijd. Hij staat duidelijk aan een tankstation, want je ziet de benzinepompen achter hem. Terwijl hij aan zijn betoog begint, rijdt een vrachtwagen hem rakelings voorbij. Ruben lijkt het niet te merken. Presentatrice Tess Elst moet even lachen. “Pas op dat je niet omver gereden wordt!” En Ruben lacht terug. “Ik sta aan een een tankstation.” Ja Ruben dat hadden we echt nog niet door.

Het is een vreemde tussenkomst van Ruben Van Gucht. Hij kijkt de hele tijd weg van de camera, wat voor hem heel atypisch is. Het lijkt alsof hij moet nadenken over wat hij gaat zeggen, maar het lijkt ook alsof hij de hele tijd niet doorheeft dat hij eigenlijk wel in beeld is. En dan begint hij aan zijn betoog, als een schuchter schooljongetje dat in de klas ook eens zijn mening wil geven. Hij zegt dat het altijd dezelfde Rode Duivels zijn die na een nederlaag het komen uitleggen aan de pers, en dat er anderen zijn die je in die situatie nooit ziet. Het lijkt alsof hij eigenlijk geen naam wil geven, tot hij dan ineens heel plots ook zegt dat hij het over Lukaku heeft. Hij vindt dat Lukaku als een van de boegbeelden van de Rode Duivels zijn verantwoordelijkheid moet nemen na een nederlaag, en niet als een kleine kleuter zich dan moet verstoppen.

Het momentje is echt wel raar. Maar ik vind dat Ruben Van Gucht wel gelijk heeft. Lukaku is altijd al iemand geweest die moeilijk om kan gaan met de pers. Hij vindt vaak dat de pers veel te kritisch is. En daar heeft hij ook wel gelijk in. Ik vind dat de media vaak al meteen klaarstaan om bij het minste minpuntje onze Rode Duivels de grond in te boren. Dat is nu ook niet altijd nodig. Maar ik vind ook dat zeker de sterkhouders hun verantwoordelijkheid mogen nemen om uit te leggen waar het in een slechte wedstrijd verkeerd is gegaan. Je bent een voorbeeld. En dan ben je een grote. Of je bent het niet.

DINSDAG 18 JUNI – Viraal

Er gebeuren vreemde dingen tijdens dit EK. Nu gaat er weer een filmpje de wereld rond. Het is gepost op TikTok door een Britse supporter. Hij vertelt dat hij net wakker geworden is. Je ziet en hoort ook aan hem dat het een zware nacht geweest is. Het is 4u ’s nachts en hij is blijkbaar nog alleen in het stadion waar even daarvoor Engeland – Servië gespeeld is.

Ik geloof hier toch maar weinig van. Ik denk dat het niet mogelijk is, en dat het anders al veel vaker zou gebeurd zijn. Maar het is blijkbaar een uitstekende manier om viraal te gaan en in het nieuws te komen.

Soms kom je ineens oog in oog te staan met je grote idool. En dan doe je wel eens vreemde dingen. En zeker als je nog een klein meisje bent en je staat oog in oog met Ronaldo. Dit meisje twijfelt niet om hem ook zelfs even een aai te geven. Schattig.

WOENSDAG 19 JUNI – Graspop

Ik kijk nu al maanden uit naar Graspop. Maar de berichten in het nieuws hebben mij nu toch wel serieus doen twijfelen.

Het regent al een tijdje heel hard en dat is niet anders op en rond de festivalweide van Graspop. De parkings liggen er heel modderig en zompig bij. Daarom komt de festivalorganisatie met een noodplan. De parkings zullen niet open gaan, maar wie wil zal kunnen parkeren op een plein op wandelafstand van het festival.

Ik ben er niet gerust in. Ik ben nog nooit op Graspop geweest, dus ik weet helemaal niet wat ik kan verwachten. Maar nu wordt het ineens nog veel meer onvoorspelbaar. Ik zie allerlei doemscenario’s voor mij opduiken. Voor mij is een festival zeker wel te doen, maar ME/cvs maakt het een stuk minder vanzelfsprekend. Als ik nu ineens al kilometers moet wandelen voor ik nog maar op het festival ben, en als ik dan mijn weg moet banen over modderige en zompige grasvelden, dan zou het kunnen dat ik al half gecrasht ben nog voor ik het eerste optreden kan zien.

Ik denk er de hele dag over na. Maar mijn gevoel zegt mij dat het geen goed idee is om te gaan. En dus beslis ik met spijt in het hart om mijn tickets voor Graspop te verkopen.

Ik verkoop de tickets via Ticketswap. Het duurt niet lang of zowel mijn ticket van zaterdag als mijn ticket van zondag zijn verkocht. Ik ben ergens opgelucht dat ik op die manier toch een deel van mijn geld terug krijg. Maar ik voel bijna meteen daarna ook hoe erg ik het vind dat ik niet zal kunnen gaan. Ik kan het eigenlijk niet meteen plaatsen. Een soort van moment van zelfreflectie volgt.

Eigenlijk moet ik me toch een beetje afvragen of ik een festivalmens ben. Sowieso wel om nieuwe artiesten te ontdekken en om mijn favoriete groepen aan het werk te zien. Ja dus voor de muziek. Maar misschien hou ik toch niet helemaal van dat onvoorspelbare en dat grote. Al heb je dat natuurlijk bij een gewoon optreden ook, als het in een zaal of plek is waar je nog nooit geweest bent. Dus ja, misschien vind ik het gewoon al jammer dat ik Graspop moet laten schieten. Maar het duurt niet lang of ik heb door dat er eigenlijk nog iets anders aan de hand is. Iets dat de ontgoocheling van Graspop van mijn lijstje te schrappen nog veel meer verklaart.

Ik heb de line-up van Graspop vooraf al eens bekeken en enkele artiesten en groepen op voorhand ontdekt. En daar zit één heel belangrijke ontdekking bij. Ik had drie maanden geleden nog niet van Future Palace gehoord. Maar toen ik hun nummer Defeating gravity voor de eerste keer hoorde, leek het alsof er een plekje in mijn hart open ging. Ik heb de voorbije maanden echt véél naar dat ene nummer geluisterd. Er zit een soort van kwaadheid, angst en wanhoop in. En dat is een soort van muziek die mij aanspreekt en een soort gevoel dat vaak dicht bij mijn persoonlijke gevoel ligt, zeker omdat het ongeveer gelijk viel met mijn vertrek bij mijn vorige werkgever. Als je dat nummer ook wil ontdekken, dan kan je het hieronder beluisteren.

En daarna ging het superhard voor Future Palace in mijn muzekhart. Defeating gravity stond maar liefst 5 weken op #1 in mijn #MVL30. Het ene na het andere nummer van de groep dook daarna ook op in mijn #MVL30 – logisch, want ik ontdekte alles ook echt van hen in sneltempo – en ook Illusionist en Uncontrolled kroonden zich intussen al tot #1. Mijn #MVL30 bestaat ondertussen al meer dan 30 jaar, maar Future Palace is de eerste groep ooit die erin slaagt om drie weken na elkaar met drie verschillende nummers op #1 te staan in mijn persoonlijke hitlijst. Da’s een prestatie.

Ik hou echt heel veel van deze groep. Als ik tegenwoordig om het even naar waar vertrek met de auto, start ik altijd de MP3-speler met Defeating gravity. Altijd. Eigenlijk is het al heel lang geleden dat ik nog zo wild geweest ben van een groep. En ik ging hen eindelijk zien voor de eerste keer op Graspop. En dat valt nu weg. En ik denk dat dat voor mij nog harder is dan gewoon het feit dat ik niet naar Graspop ga.

Zelfreflectie. Altijd goed. Ik heb vandaag een tweede show van Future Palace aan mijn lijstje toegevoegd. Ik ga hen niet alleen zien in Trix in Antwerpen op 6 december. Ik ga hen ook zien in Keulen op 30 november. Dat is in hun thuisland. Dat wordt heel bijzonder. Ik kijk er nu al naar uit. En dit ga ik écht niet laten schieten.

VRIJDAG 21 JUNI

Future Palace in mijn #MVL30 vandaag:
#16 Lately
#8 Defeating gravity
#5 Maybe
#3 Illusionist
#1 Uncontrolled

Ik deel zoals altijd stukjes van mijn #MVL30 op mijn Instagram en Facebook verhalen. En Future Palace reageert, zoals ze eigenlijk de laatste weken bijna altijd doen. Zelfreflectie is niet meer nodig. Er is geen ontkomen aan. Ik word die-hard fan van Future Palace. Dus koop ik nog maar eens tickets. Ik ga hen nu ook op 7 december in Amsterdam zien. Ik ga hen dus 3 keer op minder dan 2 weken tijd zien. Maar wees er maar zeker van: ik ga er drie keer keihard van genieten!

bron: trixonline.be

ZATERDAG 22 JUNI – O.Goal

Sommige statistieken op dit EK zijn echt opvallend. Wist je bijvoorbeeld al wie de topschutter is momenteel? Het is niet Harry Kane, Cristiano Ronaldo, Kylian Mbappé of Romelu Lukaku.

Nee, het is een veel minder bekende naam.

O. Goal is momenteel de topschutter!

België wint tegen Roemenië. De tweede wedstrijd van de Rode Duivels is een pak beter dan de eerste. Alles wat in de eerste wedstrijd ontbrak, is in deze wedstrijd helemaal aanwezig. Van ontreddering naar hoopvol. We zullen zien wat het geeft volgende woensdag.

ZONDAG 23 JUNI – Houten Klaas

Harry Kane heeft gesproken. Hij vindt dat de Engelse analisten veel te streng zijn. Hij vindt dat analisten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Hij vindt dat de analisten hen beter zouden motiveren in plaats van de grond in te boren. En hij is de enige die dat vindt.

Het is een feit dat analisten eerlijk moeten zijn. Ze moeten het zeggen als het goed is. Maar ze moeten het ook zeggen als het slecht is.

“En ze hebben zelf ook nooit iets gewonnen, die analisten”. Ja, dat is wel waar.

Maar ik vind Harry Kane toch nog altijd een beetje een Houten Klaas. Of zou hij ook van bloggers verwachten dat ze schrijven om te motiveren?

Ik heb nog een uitsmijtertje. Ruben Van Gucht is nog een keer opvallend in beeld geweest. Hij stond Anja Daems van Radio 2 te woord vanuit zijn hotelkamer. Opvallend daarbij was een kop koffie en een stel vrouwenbenen. Het inspireerde Peter Vandenbempt om eens iets soortgelijks te proberen. Bekijk de analyse van Ruben Van Gucht en de imitatie van Peter Vandenbempt hier: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/23/peter-van-den-bempt-maakt-parodie-op-benen-incident-met-ruben/

Genoeg gepalaverd over het EK. Club Brugge opent zaterdag zijn seizoen met een eerste oefenwedstrijd tegen FC Knokke, en ik ga kijken. Maandag reis ik naar Amsterdam voor Meau. Ik zie haar al voor de tweede keer dit jaar, deze keer in het Concertgebouw van Amsterdam en met het Metropole Orkest. Daar vertel ik de volgende keer weer over.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.